Araucaria araucana

1. Araucaria araucana (Slangenden)

Deze boom haat je of vind je prachtig, een tussenweg is er niet. De Slangenden ontleent zijn naam aan de slangachtige takken. Tegenwoordig vaak te zien in, meestal te kleine tuinen. Met deze boom stappen we meteen het zuidelijk halfrond op, want hij komt voor in Chili.

De Slangenden is een boom met een lange historie. Slangendennen ontstonden ca. 220 miljoen jaar geleden en zijn sinds die tijd weinig van vorm veranderd. Daar komt bij dat met name de algemene opbouw van de slangendennen ook al bij hun ontstaan sterk herinnerden aan de eerste naaldbomen op onze planeet. En daarvoor moeten we zelfs zo’n 350 miljoen jaar terug in de tijd. Is het niet fantastisch dat door naar deze boom te kijken, we een venster openen op de plantenwereld 350 miljoen jaar geleden. De typische kransen van takken en hun regelmatige eigen vertakkingen in een horizontaal vlak, geven het typische beeld van de vorm van de oernaaldbomen. De naaldbomen werden kort na hun bestaan dominant en behielden die dominantie tot ca. 60 miljoen jaar geleden, toen de bloeiende planten hen begonnen te verdringen. Slangendennen zijn of vrouwelijk of mannelijk, maar dit enige exemplaar in de collectie van het bomenmuseum heeft nog nooit kegels gemaakt, dus de geaardheid van onze boom blijft in raadselen gehuld.

De naam “araucana” is afgeleid van de provincienaam Arauco in Chili, waar de slangenden uitgebreide bossen vormt. De eerste introductie In Europa vond waarschijnlijk al in 1642 plaats, nadat iemand zaden had meegenomen, die werden aangeboden als dessert bij een maaltijd. Ook nu nog worden de zaden gegeten. De zaden worden gevormd in enorme, voetbalgrote kegels aan het einde van de takken, die bij rijpheid helemaal, schub voor schub uit elkaar vallen, zoals dat ook gebeurt bij de zilversparren. De mannelijke kegels zijn veel kleiner en zien er uit als iets gekromde bruine kroketten. Kortom, wat u er ook van vindt, dit is een boom om eens goed bij stil te staan.

Bezoek ons op Facebook | Velperengh 13, 3941 BZ Doorn | info@bomenmuseum.nl